Thursday, July 14, 2011

Munafik Yang Jahil dan Ego

Dan apabila dikatakan kepada mereka: Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi, mereka menjawab: Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan. (Baqarah:11) Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya. (Baqarah:12)

Dan apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman. Mereka menjawab: Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu? Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Baqarah:13)

Janganlah jadi seperti orang jahil, terutamanya Jahil Muraqab iaitu orang yang tidak sedar dia itu jahil (tidak tahu yang dia itu tidak tahu). Kita juga bernasib baik sekiranya kita sedar dan tahu kita ini salah kerana disebabkan jahil atau bodoh.

…..dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya.(Ali-Imran:103)

Munafik berkata dengan mulutnya: “Kami telah beriman”, padahal hati mereka tidak beriman. Oleh itu mereka telah munafik dari segi percakapan.

Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: Kami telah beriman dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula: Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman). (Baqarah:14)

Allah mengumpamakan ketua-ketua munafik itu sebagai syaitan. Dalam ayat yang lain Allah bertanya:

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: Pengganti yang mereka pilih itu. (Kahfi:50)

Sebagai balasan kepada munafik yang mempermainkan Allah, Allah juga mempermainakn mereka dan mereka dibiarkan dalam kesesatan tanpa diberi petunjuk dan hidayah.

Allah (membalas) memperolok-olok dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu). (Baqarah:15)

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment