Friday, July 1, 2011

Jemaah Subuh dan Isyak Walaupun Terpaksa Merangkak

Sabda Rasulullah s.a.w.: Seberat-berat sembahyang atas para munafiqin ialah sembahyang Isyak dan sembahyang subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalam dua sembahyang berkenaan, tentulah mereka akan mendatanginya walaupun dalam keadaan merangkak.

Kelebihan itu tiada siapapun yang tahu kerana ia telah dirahsiakan Allah:

Sajadah [17] Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan menggembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan.

“Dan sembahyang Isyak itu attammah. Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjemaah, maka Allah haramkan daripadanya terkena api neraka dan diberinya cahaya untuk menyeberangi titian sirath (siratulmustakim).”

Rasulullah s.a.w. juga berdoa agar diberikan cahaya:

” Dari Ibn Abbas ra berkata : Diantara Doa Nabi saw : “Wahai Allah jadikanlah pada hatiku cahaya, dan pada penglihatanku cahaya, dan pada pendengaranku cahaya, dan dikananku cahaya, dan dikiriku cahaya, dan diatasku cahaya, dan dibawahku cahaya, dan didepanku cahaya, dan dibelakangku cahaya, dan jadikan untukku cahaya”. ( Shahih Al Bukhari )

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment