Thursday, July 21, 2011

Menuju Kebahagiaan Dunia Da Akhirat

Setiap insan inginkan hidup yang bahagia, pelbagai cara dan usaha dijalankan untuk mencapai hidup yang bahagia. Ramai orang beranggaapan bahawa kebahagian itu datangnya dari sumber luaran seperti harta kekayaan, rupa paras, keturunan, cendekiawan dan plebagai lagi.

Meskipun apa yang diinginkan itu tercapai, tetapi ramai juga yang kecewa atau hidup dalam gelisah apabila apa yang diinginkannya itu tidak tercapai. Lantas jalan mudah ialah dengan membunuh diri.

Islam begitu indah, lengkap dengan pelbagai panduan yang perlu kita ikuti dalam mencapai ketenangan dalam kehidupan ini. Maka kita perlulah mendekatkan diri kita dengan Maha Pencipta iaitu Allah S.W.T. Ini sepertimana Allah telah berfirmah yang maksudnya :

"Ketahuilah, hanya dengan berzikir kepada Allah sahajalah hati akan menjadi tenteram." - (Ar Ra'd : 28)

Allah berfirman yang maksudnya :

"iaitu orang yang berzikir kepada Allah semasa mereka berdiri atau duduk, atau dalam keadaan berbaring dan memikirkan tentang penciptaan langir dan bumi (seraya berkara) : Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia." - (Ali Imran : 191)




Kemuncak bagi kebahagian bagi orang yang beriman, iaitu kebahagian hidup di akhirat dengan nikmat syurga yang kekal abadi. Ini sepertimana firman Allah yang maksudnya :

"Dan sampaikanlah berita gembira kepada yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya." - (Al-Baqarah : 25)

Bagi seorang muslim kebahagian yang dicari mencakupi kebahagian di dunia dan di akhirat. Dunia ini ibarat ladang ataupun kebun yang diusahakan untuk menanam pelbagai tanaman yang berguna yang boleh dinikmati di dunia dan di akhirat.

Untuk mencapai kebahagian hidup di dunia dan di akhirat, maka perlulah kita memiliki IMAN yang teguh, dan amalah yang soleh serta saling berpesan kepada kebenaran dan kesabaran.

Amal Soleh ialah perbuatan manusia yang sesuai dengan petunjuk Allah S.W.T. Amal soleh adalah kesempurnaan iman seseorang.

Menegakkan Kebenaran didunia ini banyak amal perbuatan keji dan zalim, dilakukan oleh manusia. Oleh tu perlulah ada segolongan insan yang terus berusaha untuk menegakkan kebenaran dan keadilan.

Menegakkan Kesabaran adalah dalam usaha menegakkan kebenaran maka kita akan menghadapi pelbagai halangan dan rintangan, hanya mereka yang sabar sahaja yang akan memperolehi kejayaan.

Insya-Allah kita akan mencapai kebahagian hidup di dunia dan di akhirat....amin

0 comments:

Post a Comment