Thursday, January 5, 2012

Tazkirah - Doa Jadi Hamba Sabar, Syukur dan Tawadduk

Doa Jadi Hamba Sabar, Syukur dan Tawadduk

"Ya Allah jadikan aku ini hambamu yang banyak bersyukur, dan jadikan
aku ini hambamu yang banyak bersabar dan jadikan aku hambamu yang kecil
pada pandanganku tapi besar di mata orang".

Bersyukurlah dalam semua keadaan, ucapkanlah Alhamdulillah dalam apa jua
keadaan, samada mendapat kurniaan yang banyak atau sedikit dan janganlah
pula merajuk dengan Allah s.w.t.

Salah satu daripada nama Allah ialah As-Sobur. Sabar ialah tetap
pendirian di atas kebaikan. Allah paling banyak bersabar. Walaupun ramai
manusia yang derhaka, namun Allah tidak membinasakannya serta merta.

Allah bersama-sama dengan orang yang sabar dan pertolongan Allah datang
beserta dengan kesabaran.

Al-Baqarah [249] ....dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang
sabar.

Rasulullah s.a.w. bersabda "

Pertolongan Allah datang dengan bersabar, jalan keluar itu ada bersama
dengan bala (karb), dan sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai
kemudahan, sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Riwayat
Ibnun Najjar melalui Anas r.a.)

Kata pepatah asing "Hasil kesabaran ialah buah yang manis"

Mintalah agar menjadi seorang yang kecil pada pandangan mata sendiri.
Jangan jadi seperti iblis yang merasa dirinya besar.

Al-A'raf [12] Allah berfirman: Apakah penghalangnya yang menyekatmu
daripada sujud ketika Aku perintahmu? Iblis menjawab: Aku lebih baik
daripada Adam, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia
Engkau jadikan dari tanah.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment