Thursday, January 5, 2012

Taubat Nabi Adam dan Keegoan Iblis

Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani. (Baqarah:37)

Kalimah atau doa itu ialah:

[A'raf :23] Mereka berdua merayu: Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi.

Nabi Adam mengakui kesalahannya memakan buah yang dilarang. Walaupun telah diberi amaran, Nabi Adam terlupa dan tidak mempunyai niat atau keazaman yang kuat untuk melakukannya.

Taha [115] Dan demi sesungguhnya, Kami telah berpesan kepada Adam pada masa yang lalu, tetapi dia lupa dan kami tidak mendapatinya mempunyai keazaman yang teguh.

Berbeza pula dengan iblis, bukan sahaja dia enggan sujud kepada Nabi Adam, malah ia menyalahkan Allah s.w.t. kerana menyesatkannya dan menyimpan dendam untuk menyesatkan zuriat Nabi Adam.:

Al-Hijr [39] Iblis berkata: Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,

Sebenarnya iblis telah diberi peluang untuk memohon keampunan daripada Allah, tetapi dia enggan dan memilih untuk menerima hukuman dan azab di hari kiamat nanti:

…Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit (di antaranya). (Isra: 62)

Allah berfirman (kepada iblis): Pergilah (lakukanlah apa yang engkau rancangkan)! Kemudian siapa yang menurutmu di antara mereka, maka sesungguhnya Neraka Jahanamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup. (Isra:63)

Musuhilah syaitan yang menyimpan dendam untuk menyesatkan kita. Berkali-kali ayat ini diulang dalam Al-Quran,untuk mengingatkan kita bahawa syaitan adalah musuh kita, musuh datuk-nenek kita.:

….sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.

Mohonlah keampunan seperti yang dilakukan oleh datuk kita. Allah sangat suka pada mereka yang memohon keampunan, bahkan dalam sebuah hadith disebut:

“Demi Dzat yang menggenggam jiwaku, sekiranya kalian tidak pernah berbuat dosa, nescaya Allah akan mematikan kalian dan menggantikan dengan kaum yang berbuat dosa, lalu mereka memohon ampun kepada Allah dan Allah pun mengampunkan mereka.”

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment