Thursday, January 5, 2012

Doa yang Mantap

Wahai Tuhan kami! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di
akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka".

Ini adalah salah satu doa yang diajar oleh Rasulullah s.a.w.

Baginda suka doa yang ringkas tetapi padat. Misalnya cukuplah sekadar
meminta syurga, tidak perlulah diperincikan bentuk mahligai syurga itu
seperti yang diminta oleh seorang sahabat:

Diriwayatkan daripada Abi Nu'amah, bahawa Abdullah bin Mughaffal
mendengar anaknya berdoa, dengan katanya : Ya Allah, aku memohon agar
dikurniakan mahligai putih di sebelah kanan syurga apabila aku masuk ke
dalamnya (syurga) nanti. Sabda Nabi saw: Diriwayatkan daripada Aisyah ra
katanya : Nabi saw sukakan doa yang menyeluruh dan baginda tinggalkan
selain dari itu.

Banyak lagi doa-doa yang diajar dan disebut dalam hadith-hadith Baginda
misalnya:

""Ya Allah bantulah aku dengan memudahkan setiap yang susah kerana
memudahkan yang susah itu senang sahaja bagiMu dan aku memohon kepadaMu
kemudahan dan kemaafan, dunia dan akhirat" (Riwayat Thabrani daripada
Abu Hurairah r.a.)"

Ya Allah, ampunilah aku, rahmatilah aku (kasihani) dan masukkanlah aku
(ke dalam syurga) bersama orang-orang yang dikurniakan nikmat".

Wahai tuhan kami, tidak ada kehidupan yang sebenar melainkan di akhirat.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment