Wednesday, January 18, 2012

Fikir Kebesaran Allah Dalam Penciptaan Manusia

Ada manusia yang sombong dengan Allah s.w.t padahal kejadian (penciptaan) langit itu lebih susah daripada penciptaan manusia.

Demi sesungguhnya, menciptakan langit dan bumi (dari tiada kepada ada) lebih besar (dan lebih menakjubkan) daripada menciptakan manusia dan menghidupkannya semula (sesudah matinya); akan tetapi kebanyakan manusia (yang mengingkari hari kiamat) tidak mengetahui. (Ghafir:57)

Lihatlah kepada kejadian diri kamu

Firman Allah dalam surah Az-Zariyat yang bermaksud: “Kenapakah manusia tidak memerhati dan menyelidiki apa yang terdapat pada badan mereka.”

Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin, (Zariyat:20) Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)? (Zariyat:21)

Allah berkuasa mencipta pelbagai bahasa melalui pergerakan lidah di dalam kawasan mulut yang kecil. Bahkan Allah berkuasa mencipta cap jari yang berbeza bagi setiap manusia di dalam satu kawasan yang kecil.

Patutkah manusia (yang kafir) menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-tulangnya (dan menghidupkannya semula)? (Qiyamah:3) Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tulang yang lebih halus dari yang lain). (Qiyamah:4)

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment