Wednesday, January 18, 2012

4 Jangan

Al-Anaam [151] Katakanlah: Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun dan hendaklah (kamu) berbuat baik kepada ibu bapa dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) yang terang daripadanya dan yang tersembunyi dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya.

1) janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun dan hendaklah (kamu) berbuat baik kepada ibu bapa.

Janganlah sekutukan (mensyirikkan) Allah, khasnya dalam beribadat. Ibadat adalah milik Allah, maka lakukan ia semata-mata untuknya:

Al-Kahfi [110] sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah Dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah Dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.

Bayyinah [5] Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya

2) janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka

Janganlah dibunuh anak-anak kerana bimbang tidak cukup makan atau miskin. Dalam sebuah syair disebut “

Maha Suci Allah yang memberi rezeki kepada hambanya dan seorangpun dia tidak lupa.

Kata pepatah Melayu:

“Ulat dalam batu pun ada rezekinya.

3) Janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) yang terang daripadanya dan yang tersembunyi.

Janganlah melakukan perbuatan yang tidak bermaruah (seperti minum arak, berjudi, liwat, menari dan menyanyi di atas pentas sambil menggoyangkan anggota tubuh badan) samada dilihat orang ataupun tidak.

4) Janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak)

Pembunuhan yang dibenarkan dalam Islam hanyalah dalam melaksanakan hukum qisas.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment