Thursday, January 5, 2012

Doa Untuk Dapat Cinta Allah

Ya Allah, kurniakanlah aku kasih sayang kepada-Mu, kasih sayang kepada orang yang kasih kepadanya berfaedah bagiku, Ya Allah, apa yang engkau telah kurniakan kepadaku yang aku sukai, jadikanlah ia sebagai kekuatan untuk melakukan apa yang engkau sukai. Ya Allah, apa yang engkau telah palingkan (tidak dikurniakan), jadikanlah ia sebagai kesempatan untuk melakukan apa yang engkau sukai (Riwayat Tirmidzi).Ya Allah, kurniakanlah aku kasih sayang kepada-Mu

Rasa cinta kepada Allah ialah rasa seronok apabila mengingati Allah. Allah menerima cinta walaupun daripada hambanya sendiri. Perlu ada perasaan cinta kepada Allah untuk menjadi seorang wali. Cinta itu adalah satu seni yang suci, cuma manusia yang mengotorkannya dengan maksiat. Ibadat yang besar ialah menyayangi Allah. Apabila seseorang menyayangi Allah, maka Allah menyayanginya, dan diletakkan orang yang disayanginya itu di syurga, sebuah tempat kepunyaan Allah untuk menzahirkan kasih sayangnya kepada hamba yang taat.

Kasih sayang kepada orang yang kasih kepadanya berfaedah bagiku.

Misalnya kasih kepada Rasulullah s.a.w. , kepada para sahabat dan umat Islam yang lain.

Ya Allah, apa yang engkau telah kurniakan kepadaku yang aku sukai, jadikanlah ia sebagai kekuatan untuk melakukan apa yang engkau sukai.

Sebagai contoh, kita suka dengan rezeki halal yang diberikan oleh Allah. Maka gunakanlah ia untuk melakukan perkara yang disukai Allah seperti ibadat umrah dan sebagainya. Kita suka dengan kereta atau motor yang dimiliki, maka gunakanlah ia untuk ke masjid sembahyang berjemaah dan menghadiri majlis ilmu.

Ya Allah, apa yang engkau telah palingkan (tidak dikurniakan), jadikanlah ia sebagai kesempatan untuk melakukan apa yang engkau sukai.

Misalnya jikalau kita tidak mendapat sesuatu yang diidamkan seperti projek atau tidak berjaya dalam tender, maka bentuklah hati untuk menerima kekecewaan dan janganlah merajuk dengan Allah.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment