Wednesday, January 18, 2012

Ikuti Rasulullah Ingati Allah Untuk Berjaya

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (Ahzab:21)

Ikuti Rasulullah dan ingati Allah untuk satu formula untuk berjaya di akhirat. Betulkan amalan mengikut syariat Allah dan penuhkan syariat dengan sunnah Nabi.

Allah cantikkan syariatnya dengan sunnah Nabi.

Sebagai contoh, syariat Allah ialah sembahyang fardhu lima waktu sehari semalam, maka cantikkan ia dengan sunnah Nabi seperti membuat azan, sembahyang berjemaah di masjid. Kerjakanlah sembahyang-sembahyang sunat seperti sunat Rawatib disamping sembahyang fardhu kerana sembahyang sunat itu dapat menampal kekurangan yang terdapat dalam sembahyang fardhu.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w., bersabda: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisabkan seseorang pada hari qiamat mengenainya ialah sembahyangnya jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntung dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah dia. Kiranya terkurang dari sembahyang fardunya sesuatu, Tuhan berfirman: “Periksalah, adakah hambaku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain.”

Ingati Allah

Ingatlah Allah samada melalui zikir lidah, zikir hati atau berfikir tentang kebesaran Allah. Siapa yang menyayangi sesuatu, dia akan sentiasa menyebutnya (melalui mulut) atau mengingatinya (melalui hati).Siapa yang menyayangi Allah, Allah menyayanginya. Siapa yang disayangi Allah diampunkan dosanya dan dimasukkan ke dalam syurga kerana syurga adalah tempat Allah melahirkan perasaan kasih sayang kepada hambanya yang mentaati perintahnya.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment