Tuesday, May 3, 2011

Ramai di Syurga dan Ramai di Neraka

Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda :“Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah dari kalangan orang miskin dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita.”(HR. Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas dan Imran serta selain keduanya).

Ramai dari kalangan orang miskin masuk syurga berbanding orang kaya.

Orang miskin hanya mampu melakukan kejahatan untuk dirinya sahaja, berbanding orang kaya yang boleh menaja kejahatan untuk orang ramai dengan menggunakan kekayaannya:

Isra [16] Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.

Mereka yang kaya memiliki kelebihan dibandingkan dengan orang miskin dari segi harta. Kelebihan yang mereka miliki itu boleh digunakan untuk beribadah (taat) kepada Allah SWT atau digunakan untuk maksiat.

Ramai wanita memasuki neraka kerana mereka tidak mengenang jasa suami mereka dan merasa tidak cukup dengan apa yang telah diberikan oleh suami mereka .

Ketika beliau melihat neraka maka beliau bersabda kepada para sahabatnya radliyallahu ‘anhum : “ … dan aku melihat neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti ini sama sekali, aku melihat kebanyakan penduduknya adalah kaum wanita”. Sahabat pun bertanya : “Mengapa (demikian) wahai Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam?” Baginda Shalallahu ‘alaihi wassalam menjawab : “Kerana kekufuran mereka.” Kemudian ditanyai lagi : “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Baginda menjawab : “Mereka kufur terhadap suami-suami mereka, kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau berbuat baik kepada salah seorang di antara mereka selama waktu yang panjang kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai) nescaya dia akan berkata : ‘Aku tidak pernah melihat sedikitpun kebaikan pada dirimu.’ ” (HR. Bukhari dari Ibnu Abbas radliyallahu ‘anhuma).

Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam : “Allah tidak akan melihat kepada wanita yang tidak mensyukuri apa yang ada pada suaminya dan tidak merasa cukup dengannya.” (HR. Nasa’i)

Wanita juga ibarat magnet yang mempunyai tarikan yang kuat pada lelaki, terutamanya apabila mereka keluar dari rumah. Dalam satu hadith disebut, “Syaitan menunggu-nunggu bila perempuan hendak keluar dari rumahnya”. Apabila perempuan berjalan keluar, dua syaitan meng”eksploitasi”nya, satu syaitan menghiasi depan dan satu lagi menghiasi belakangnya. Syaitan mengguna-pakai perempuan untuk mempesona para lelaki di luar rumahnya.

Ibnu Mas’ud ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda , “Wanita adalah objek yang tersorok (aurat), apabila ia keluar syaitan akan menghias mereka untuk menggoda kaum lelaki” (At-Tirmizi).

Bayangkan jika setiap hari ada beberapa orang lelaki yang tergoda dengan pemakaian seorang perempuan yang tidak menutup aurat itu. Sebulan berapa banyakkah sumbangannya? Di akhirat nanti tidakkah susah dia hendak mencari para lelaki yang terpesona dengan tubuh badannya untuk meminta maaf dari mereka.Maka Islam menyuruh perempuan menutup aurat, memakai pakaian yang longgar, tidak menampakkan susuk badan.

Ahzab [33] Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu.

Nabi SAW pernah bersabda: “Perempuan yang memakai baju tetapi telanjang, dan dia memandang lelaki lain, dan membuatkan lelaki-lelaki lain terpandang kepadanya, maka perempuan ini tidak akan cium bau syurga. Sedangkan bau syurga sudah pun boleh dibau dari jarak 500 tahun perjalanan.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Ahli Sunnah Wal-Jamaah berpendapat bahawa tidak mencium bau syurga bermaksud mereka lambat masuk syurga (tetap masuk syurga sekiranya mereka memiliki iman)

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment