Friday, May 27, 2011

Azab Tidak Mengeluarkan Zakat

Dibelit Dan Dipatuk Oleh Ular

Daripada Abi Hurairah r.a. katanya, Rasulullah SAW bersabda “Sesiapa yang diberikan oleh Allah harta benda kemudian ia tidak mengeluarkan zakatnya maka harta itu akan menjadilah baginya pada hari kiamat sebagai seekor ular jantan yang licin berkilat kepalanya (kerana bisanya dan mempunyai 2 tanda hitam di atas keningnya). Ular itu akan membelit badannya pada hari itu dan kemudian mematuk-matuknya lalu berkata : “Aku hartamu, akulah hartamu yang engkau tidak mengeluarkan zakatnya” .

Abdullah bin Jubair meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Bahawa di dalam neraka ada ular-ular sebesar leher unta, jika menggigit maka rasa pedih biasanya tetap terasa hingga empat puluh tahun. Juga di dalam neraka ada kala jengking sebesar keldai, jika menggigit maka akan merasa pedih biasanya selama empat puluh tahun.

Dituang Dengan Leburan Emas Dan perak
Daripada Abi Hurairah r.a. dan katanya, Rasulullah SAW bersabda mana-mana pemilik emas dan perak yang tidak mengeluarkan zakatnya pada hari kiamat akan disediakan kepingan-kepingan leburan dari api, lalu leburan itu dibakar dalam neraka jahanam, kemudian diselar kepada orang yang enggan mengeluarkan zakat di dahi, dirusuk dan dibelakang mereka.

Manakala di dalam hadis lain yang juga diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak seorang pun yang memiliki emas dan perak yang tidak dibayar zakatnya kecuali di hari kiamat nanti dia akan disediakan dengan lembaran atau kepingan (besi) yang diperbuat dari api neraka kemudian dipanaskan di dalam api neraka jahanam seterusnya digosok ke badan, dahi dan punggungnya. Setiap kali kepingan tersebut sejuk, ia akan dipanaskan kembali kemudian digosok lagi kepadanya secara berterusan pada satu masa yang mana tempohnya sama seperti 50 ribu tahun sehinggalah selesai diputuskan nasib seluruh manusia. Pada waktu itu setiap orang masing-masing dapat melihat nasibnya (jalannya) adakah dia ditempatkan ke syurga atau ke neraka). (Hadis riwayat Imam Muslim).

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment