Sunday, May 15, 2011

50 Dalam 2

41 Sifat Allah Yang Penting

Sifat-sifat Allah bukanlah terhad kepada sifat 20 sahaja, cuma yang pokoknya sahaja dibincangkan dalam pelajaran sifat 20. 20 sifat adalah sifat yang wajib bagi Allah dan 20 sifat yang mustahil manakala 1 sifat yang harus. Sifat yang wajib bagi Allah ialah Allah ada, mustahil Allah tiada kerana jika Allah tiada tidak wujudlah alam ini.

Sifat yang mustahil ialah sifat yang berlawanan (opposite), misalnya wajib bagi Allah mendengar, mustahil bagi Allah bersifat tuli, jika Allah tuli bagaimana Allah hendak mendengar doa dan permintaan hambanya.

Sifat yang harus bagi Allah ialah harus bagi Allah melakukan atau tidak melakukan sesuatu, tidak ada paksaan ke atas Allah, misalnya harus bagi Allah menciptakan makhluk. Allah tidak tertakluk kepada undang-undang atau peraturan, sebagai contoh Allah tidak perlu menghidupkan makhluk yang telah dimatikan, namun kerana Allah bersifat maha mulia, Allah tetap menyempurnakan janjinya walaupun Allah tidak tertakluk kepada peraturan.

Maka 20 (wajib) + 20 (mustahil) + 1 (harus) = 41 Sifat Allah yang penting.

9 Sifat Rasul Yang Penting

Sepertimana kita belajar sifat 20 untuk mengenal Allah, para Nabi mempunyai 4 sifat yang penting iaitu Sidik (benar), Amanah, Tabligh (Menyampaikan) dan Fatonah (Bijaksana). Wajib bagi para rasul mempunyai 4 sifat ini. Nabi Muhammad s.a.w. bersifat Sidik iaitu hanya mengatakan apa yang Benar dan tidak memperkatakan sesuatu mengikut hawa nafsunya, melainkan apa yang telah diwahyukan oleh Allah. Para nabi bersifat amanah dalam menyampaikan dakwahnya iaitu mereka hanya menyampaikan apa yang disuruh sahaja tanpa ditokok tambah. Sifat para Nabi ialah Tabligh iaitu menyampaikan. Selain itu para Nabi mestilah Fatonah iaitu bijaksana dalam menyampaikan dakwah mereka, misalnya mereka hendaklah melihat keadaan atau mood sasaran dakwah mereka.

4 Sifat yang mustahil bagi mereka pula ialah bohong, menyembunyikan, khianat dan bodoh.

1 Sifat yang harus bagi para nabi dan rasul ialah seperti sifat yang biasa terdapat atau berlaku ke atas manusia iaitu lapar, dahaga, makan, minum, tidur, berkahwin, lupa dan sebagainya. Al-Kahfi [110] Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu. Rasulullah s.a.w. juga pernah lupa dalam bacaan quran semasa dalam sembahyangnya.Baginda juga pernah tertidur sehingga terlepas Solah Subuh, namun Baginda menggaqha’nya.

Maka 4 (wajib) + 4 (mustahil) + 1 (harus) = 9 Sifat Rasul yang penting.

Keseluruhan (41+9)

Kesemua sifat ini 41 (Allah) +9 (Rasul) = 50 sifat ini tercantum dalam 2 kalimah Syahadah La ila ha illallah, Muhammadur Rasulullah…..

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment