Sunday, May 15, 2011

Kuasa Allah Mengatasi Peraturan

Kuasa Allah mengatasi segala peraturan dan Allah boleh menyanggahi peraturan. Allah boleh melakukan sesuatu walaupun tanpa mengikut peraturan, misalnya Allah berkuasa mencipta manusia walaupun tanpa berlaku perkahwinan atau percampuran di antara lelaki dan perempuan. Allah berkuasa menjadikan perempuan tua yang mandul mengandung.

Nabi Adam tidak beribu dan berbapa. Begitu juga Siti Hawa yang dijadikan dari tulang rusuk Nabi Adam.

Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan lelaki dan perempuan yang ramai…[An-Nisaa:1]

Nabi Isa a.s. pula lahir tanpa bapa.

Mariam berkata: Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun? Allah berfirman; Demikianlah keadaannya, Allah menjadikan apa yang dikehendakiNya; apabila Ia berkehendak melaksanakan sesuatu perkara, maka Dia hanyalah berfirman kepadanya: Jadilah engkau, lalu menjadilah ia.

Perempuan tua yang mandul boleh mengandung, seperti yang berlaku kepada isteri Nabi Ibrahim.

…Janganlah engkau takut (wahai Ibrahim). Lalu mereka memberikan berita gembira kepadanya, bahawa dia akan beroleh seorang anak yang berpengetahuan. (Adh-Dhariyat:28)

(Mendengarkan berita yang menggembirakan itu), maka datanglah isterinya sambil menjerit (kehairanan) lalu menepuk mukanya sambil berkata: Aku sudah tua, lagi mandul, (bagaimana aku boleh mendapat anak)? (Adh-Dhariyat:29)

Mereka berkata: Demikianlah Tuhanmu berfirman, (kami hanya menyampaikan sahaja); Sesungguhnya Dialah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mengetahui. (Adh-Dhariyat:30)

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment