Monday, May 2, 2011

DOA SELAMAT DARI BALA

“Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari bala yang melampau, kecelakaan, keputusan yang tidak baik dan kegembiraan musuh (terhadap masalahku).(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Mintalah perlindungan daripada Allah kerana segala ketetapan yang baik atau tidak baik semuanya datang daripada Allah. Tiada yang lain boleh melindungi kita selain Allah. Berdoalah minta tolong daripada Allah. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “

Daripada Abu Hurairah Radiallahuanhu katanya: Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Orang yang tidak meminta (berdoa) kepada Allah, Allah murka kepadanya.”(Riwayat Al-Imam At-Tirmizi)

Bala, musibah adalah ujian daripada Allah untuk membersihkan dosa-dosa. Bersabarlah dalam menghadapi musibah dan janganlah merungut kerana setiap musibah itu ada pampasannya. Dalam hadith disebut seseorang itu tidak akan mengecap kemanisan iman sehingga dia merasakan musibah itu satu rahmat ke atasnya. Allah juga suka mendengar rayuan hambanya.

Anas bin malik R.a berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila Allah kasih sayang pada seorang hamba maka dikenakan kepadanya Bala”, Maka bila ia berdoa berkata Malaikat: suara yang sudah terkenal!!!. Dan berkata Jibril: Ya Allah , Hamba mu si Fulan itu, Sampaikanlah Hajatnya. Jawab Allah: Biarkan hambaku , Aku suka mendengar Rintihan Suaranya. Maka apabila hamba berkata……Ya Rabbi.. Jawab Allah : Labbaika Hambaku ( selamat datang hambaku) tiada engkau berdoa melainkan aku sambut,dan tiada engkau minta sesuatu melainkan pasti aku berikan , Adakalanya Aku segerakan untuk mu , atau aku simpan untukmu yang lebih baik bagimu, Atau aku tolak daripadamu bala”yang lebih besar dari itu.

Kita disuruh berdoa meminta perlindungan daripada bala dan kecelakaan yang melampau-lampau atau berlebihan, misalnya selepas satu masalah, datang pula masalah yang lain (satu demi satu)

Allah juga mempunyai qada’ atau takdir ketetapan yang baik dan juga yang tidak baik. Kita disuruh berdoa meminta perlindungan daripada ketetapan yang tidak baik. Ada ketetapan yang tidak boleh diubah, misalnya mati itu pasti. Selain itu Allah mempunyai ketetapan yang hanya boleh diubah olehnya. Walaupun ianya telah tertulis di Loh Mahfuz, Allah berhak memadamnya atau menukarnya.

Ar-Ra’d [39] Allah menghapuskan apa jua yang dikehendakiNya dan Dia juga menetapkan apa jua yang dikehendakinya dan (ingatlah) pada sisiNya ada “Ibu segala suratan”.

Kita juga diajar agar minta berlindung daripada kegembiraan musuh atas masalah dan kesusahan yang kita hadapi. Dalam kisah Nabi Musa yang memarahi Nabi Harun setelah umatnya kesesatan, Nabi Harun mengatakan:

Al-A’raf [149] Dan apabila Nabi Musa kembali kepada kaumnya dengan marah dan dukacita, berkatalah ia: Amatlah buruknya apa yang telah kamu lakukan sepeninggalanku; mengapa kamu terburu-buru (tidak menunggu) perintah Tuhan kamu? Dan dia meletakkan Luh-luh (yang mengandungi tulisan Taurat) itu serta dia memegang (rambut) kepala saudaranya (Nabi harun) sambil menariknya kepadanya. Nabi Harun berkata: Wahai anak ibuku! Sesungguhnya kaum (Bani Israil) memandangku lemah dan nyaris-nyaris mereka membunuhku (ketika aku melarang mereka); oleh itu, janganlah engkau menjadikan musuh bergembira melihat (tempelakmu) terhadapku dan janganlah engkau jadikan daku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim..

Src : Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment