Monday, May 2, 2011

Kenapa Umat Islam Lemah

Banyak lepak, berfoya-foya

Umat Islam hari ini lemah kerana asyik berfoya-foya. Lihatlah di mana sahaja pusat hiburan, konsert atau program hiburan di televisyen, umat Islamlah yang ramai terlibat. Orang Islam sepatutnya menggunakan masa untuk perkara yang lebih berfaedah. Perbuatan membazir masa dengan “lepak-lepak” memang dilarang oleh Islam. Mereka yang banyak melepak sukar membebaskan diri dari dosa atau terlibat dengan jenayah-jenayah kecil. Kata orang luar, otak mereka (yang banyak lepak) dijadikan sarang oleh syaitan.

Tidak Bersatu

Umat Islam lemah pada hari ini kerana umatnya tidak bersatu. Islam adalah agama perdamaian dan umat Islam mestilah bersatu padu. Kerajaan Islam di Andalusia jatuh ke tangan Kristian kerana pemimpin-pemimpin Islam tidak bersatu, bahkan mereka bekerjasama pula dengan pihak Kristian untuk menjatuhkan sesama sendiri.

Dalam Islam, haram tidak bertegur sapa sesama Islam selama tiga hari (kerana bergaduh). Dari tidak bertegur sapa boleh membawa kepada perpecahan dan akhirnya umat Islam menjadi lemah. Kata pepatah Melayu, “Bersatu teguh, bercerai roboh”. Kata pepatah asing “”Kekuatan itu ada dalam kesatuan”. Selain itu umat Islam lemah kerana tiadanya pemimpin yang mampu menyatukan semua umat Islam. Kerana itulah Imam Mahdi diutuskan di akhir zaman untuk memimpin.

Kurang Berlimu

Umat Islam lemah pada hari ini kerana mereka kurang berilmu. Mereka tidak mampu mencipta kipas sendiri, apalagi hendak mencipta kapal terbang, senjata atau peralatan perang sendiri. Kerana itu mereka terpaksa bergantung kepada kuasa asing, yang tidak mungkin akan memberikan peralatan yang terbaik. Jika dahulu orang merujuk kepada pakar ilmuan Islam, sekarang ini orang Islam pula yang merujuk.

Pergaulan bebas, gambar, muzik dan arak

Umat Islam lemah pada hari ini juga terdedah kepada pergaulan bebas dan gambar serta filem lucah mudah diperolehi sehingga akhirnya membawa kepada perzinaan. Bahkan di Malaysia ini sehingga sanggup membuang anak kerana terlanjur berzina. Kerana itulah awal-awal lagi Islam telah menyekat 4 perkara ini iaitu pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan terutamanya bukan mahram, muzik, gambar dan arak. Lihatlah kesannya ke atas umat Islam hari ini.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment