Sunday, May 15, 2011

Kisah Tetamu Nabi Ibrahim

Kisah malaikat mengunjungi Nabi Ibrahim semasa dalam perjalanan untuk memusnahkan umat Nabi Lut yang melakukan homoseks, mereka membawa berita gembira bahawa isterinya yang tua dan mandul itu akan melahirkan seorang anak (Nabi Ishak):

Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) perihal tetamu Nabi Ibrahim yang dimuliakan?(Adh-Dhariyat:24)

Ketika mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: Salam sejahtera kepadamu! Dia menjawab: Salam sejahtera kepada kamu! (Sambil berkata dalam hati): Mereka ini orang-orang yang tidak dikenal. (Adh-Dhariyat:25)

Kemudian dia masuk mendapatkan Ahli rumahnya serta dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang). (Adh-Dhariyat:26)

Lalu dihidangkannya kepada mereka sambil berkata: Silalah makan. (Adh-Dhariyat:27)

(Setelah dilihatnya mereka tidak menjamah makanan itu), maka dia merasa takut dari keadaan mereka. (Melihat kecemasannya), mereka berkata: Janganlah engkau takut (wahai Ibrahim). Lalu mereka memberikan berita gembira kepadanya, bahawa dia akan beroleh seorang anak yang berpengetahuan. (Adh-Dhariyat:28)

(Mendengarkan berita yang menggembirakan itu), maka datanglah isterinya sambil menjerit (kehairanan) lalu menepuk mukanya sambil berkata: Aku sudah tua, lagi mandul, (bagaimana aku boleh mendapat anak)? (Adh-Dhariyat:29)

Mereka berkata: Demikianlah Tuhanmu berfirman, (kami hanya menyampaikan sahaja); Sesungguhnya Dialah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mengetahui. (Adh-Dhariyat:30)

Nabi Ibrahim bertanya: (Selain dari itu) apa lagi tugas penting kamu wahai utusan Tuhan? (Adh-Dhariyat:31)

Mereka menjawab: Sesungguhnya Kami diutus kepada suatu kaum yang berdosa (untuk membinasakan mereka); (Adh-Dhariyat:32)

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment