Wednesday, April 20, 2011

Takbir Sembahyang

Kita memulakan sembahyang dengan mengagungkan Allah menyebut Allahuakbar (Allah is the greatest). Sepertimana rakyat hendak menghadap raja atau sultan, mereka mendaulatkannya dengan menyebut Daulat Tuanku. Apatah lagi menghadap Raja kepada segala Raja, yang maha hebat.

Lafaz takbir.

Dalam mazhab Syafie cuma boleh menggunakan lafaz “Allahuakbar”. Dalam mazhab Hanafi boleh menggunakan lafaz selain Allahuakbar seperti “Allahu Kabir”, “Allahul Azim”, “Allahul Ajal” (yang bermaksud Allah maha besar, maha agung). Walaubagaimanapun makruh menyebut selain “Allahuakbar”. Lafaz Allahuakbar sebahagian dari solat atau syarat solat?

Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda “Apabila engkau berdiri untuk mengerjakan sembahyang…hendaklah engkau mengucapkan takbir – Allahuakbar. Dalam mazhab Syafie, Hambali, Maliki, lafaz Allahuakbar adalah sebahagian dari solat. Dalam mazhab Hanafi, lafaz Allahuakbar adalah di luar solat, prasyarat. Seperti dalam firman Allah, “Wazakaras marabbihi fasolla :

Al-A’la [15] Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mengerjakan sembahyang (dengan khusyuk).

Dalam ayat ini menyebut nama Tuhan “Allahuakbar” dan mengerjakan sembahyang adalah 2 perkara yang berbeza dan ditengahnya ada perkataan “serta”.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment