Thursday, April 7, 2011

Berilah Amaran dan Peringatan Kepada Mereka Yang Takutkan Allah

Berilah peringatan kepada orang yang menyahut seruan Allah dan Rasulnya agar mereka lebih takutkan Allah.

An’am [51] Dan berilah amaran dengan Al-Quran itu kepada orang-orang yang merasa takut bahawa mereka akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (pada hari kiamat), (padahal) tiadalah bagi mereka pelindung dan tidak juga pemberi syafaat yang lain dari Allah, supaya mereka bertakwa.

Ada 2 jenis amaran:

1) kepada bukan Islam supaya mereka masuk Islam

2) kepada orang Islam agar mereka lebih takutkan Allah.

Memasukkan bukan Islam kedalam Islam besar pahalanya. Namun, mengekalkan orang Islam dalam Islam dan ketaatan adalah lebih besar pahalanya.

Ya-Sin[11] Sesungguhnya peringatan dan amaran (yang berkesan dan mendatangkan faedah) hanyalah yang engkau berikan kepada orang yang sedia menurut ajaran Al-Quran serta ia takut (melanggar perintah Allah) Ar-Rahman semasa dia tidak dilihat orang dan semasa dia tidak melihat azab Tuhan. Oleh itu berilah kepadanya berita yang menggembirakan dengan keampunan dan pahala yang mulia

Berilah peringatan kepada mereka yang takutkan Allah supaya mereka terus dalam keimanan dan Islam. Dakwah dan nasihat mesti diteruskan walaupun orang itu sudah menjadi ahli masjid agar mereka kekal menjadi ahli masjid

An-Naziat [45] Tugasmu hanyalah memberi amaran kepada orang yang takut akan huru-hara hari kiamat itu.

Ianya sebagai jawapan kepada kafir yang selalu bertanya tentang bilakah kedatangan hari kiamat.

An-Naziat [42] Mereka (yang ingkar) selalu bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: Bilakah masa datangnya? [43] Apa hubungannya tugasmu dengan (soal) menerangkan masa kedatangan hari kiamat itu?[44] Kepada Tuhanmu lah terserah kesudahan ilmu mengenainya.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment