Thursday, April 21, 2011

Hadirlah Majlis Mengingati Allah

Sesungguhnya Allah memiliki sejumlah malaikat yang tugasnya hanya berkeliling di jalan-jalan untuk mencari tempat-tempat bagi orang-orang yang berzikir.

Malaikat “Sayyahun” adalah malaikat yang melancong dan menghadiri majlis ilmu dan zikir (majlis mengingati Allah).

Dan jika mereka melihat ada sekelompok orang yang berzikir, maka mereka memanggil kawan-kawannya untuk mendatangi tempat itu. Maka Para malaikat turun ke langit dunia dengan menaungi majlis zikir itu dengan sayap-sayap mereka.

Sekembalinya, mereka ditanya oleh Tuhan mereka padahal Dia Maha Mengetahui lebih dari mereka. Tanya Allah :Apa yang diucapkan oleh hamba-hambaKu Itu? Jawab para malaikat : Mereka sedang bertasbih,bertakbir, bertahmid dan bertamjid untukMu. Tanya Allah : Apakah mereka pernah melihat Aku? Jawab para malaikat : Mereka belum pernah melihatMu.Tanya Allah : Bagaimanakah kalau mereka pernah melihatKu.? Jawab para malaikat : Kalau mereka pernah melihatMu, pasti mereka akan bertambah banyak memujiMu.

Berimanlah seperti iman Jibril yang percaya penuh kepada Allah. Walaupun tidak dapat melihat Allah, kalau iman kita sudah penuh tiada bezanya samada dapat melihat Allah atau tidak, kita akan terus menyembahnya. Jika ditakdirkan dapat melihat Allah pun tidak ada bezanya ibarat air yang penuh, kalau ditambah nanti melimpah ruah pula airnya.

Tanya Allah : Apa yang mereka minta?Jawab para malaikat : Mereka meminta dimasukkan kedalam syurgaMu.Tanya Allah : Apakah mereka pernah melihat syurgaKu? Jawab para malaikat : Mereka belum pernah melihatnya.Tanya Allah : Bagaimana kalau mereka pernah melihatnya? Jawab para malaikat :Jika mereka pernah melihatnya tentu mereka akan lebih banyak memintanya.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda :“ Seketika setelah menciptakan syurga dan neraka, Allah SWT mengutus Malaikat Jibril “ Lihatlah kepada syurga dan juga lihatlah apa yang aku sediakan untuk penghuni surga”. Maka Jibril pun datang menuju syurga dan melihat terhadap apa yang telah Allah SWT sediakan untuk calon penghuninya. Nabi melanjutkan sabdanya, kemudian Jibril menghadap Allah SWT “ Demi kemuliaanmu Ya Allah, tak ada seorang pun yang mendengar syurga kecuali pasti ingin masuk ke dalamnya”. Setelah mendengar laporan Malaikat Jibril demikian maka Allah memerintahkan agar syurga dipagari dengan kebencian / hal-hal yang tidak menyenangkan nafsu. Allah SWT berfirman “ kembalilah menuju syurga dan lihatlah apa yang Aku sediakan di dalam syurga untuk calon penghuni”. Jibril kemudian kembali ke syurga maka ketika itu syurga sudah betul-betul dipagari dengan kebencian, Jibril kembali menghadap Allah SWT “Demi kemuliaaanmu sungguh aku khuatir tak ada seorang pun yang mampu masuk syurga.

Tanya Allah : Dari apa mereka mohon perlindungan? Jawab para malaikat : Mereka mohon perlindungan dari siksa api neraka.Tanya Allah : Apakah mereka pernah melihatnya? Jawab pada malaikat : Mereka belum pernah melihatnya.Tanya Allah : Bagaimana kalau mereka pernah melihatnya?Jawab para malaikat : Jika mereka pernah melihatnya,pasti mereka akan lebih banyak memohon perlindungan daripadanya.

Kemudian Allah SWT berfirman” Pergilah ke neraka dan lihatlah apa yang Aku sediakan di dalamnya untuk penghuninya” Jibril berangkat menuju neraka, ketika itu api menyala sebahagian dengan sebahagian yang lain saling berkobar menjilat / membumbung tinggi.Jibril Menghadap Allah SWT “ Demi kemuliaanmu tidak seorang pun yang mendengar neraka kemudian dia ingin memasukinya”Kerana keadaan neraka seperti itu Allah SWT memerintah agar neraka dipagari dengan kesenangan / hal-hal yang memancing hawa nafsu, menggiurkan.“Kembalilah menuju ke neraka” . Setelah Jibril menuju ke neraka untuk melihatnya maka kemudian kembali mengadap Allah SWT “ Demi kemuliaamu sungguh saya khuatir bahawa tidak ada seorang pun yang boleh selamat dari neraka”

Kata Allah :Ketahuilah dan saksikanlah bahwa Aku telah memberi ampunan kepada mereka.

Hadirlah kelas-kelas, ceramah agama kerana di dalamnya terdapat malaikat yang mendoakan kita, selesai majlis ilmu tersebut dosa mereka yang hadir akan diampunkan sekalipun mereka tidur di dalamnya

Kata seorang dari para malaikat : Di antara mereka ada seorang yang tidak ikut berzikir, dia datang kerana ada suatu hajat.Kata Allah : Orang-orang itu tidak akan membawa sengsara kepada kawan yang duduk bersamanya.(HR Tirmidzi, Ahmad, Al-Baihaqi dan Ibnu Syahin)

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment