Wednesday, April 20, 2011

Allah Cipta dan Tanggung Kita

Semasa manusia dicipta oleh Allah, mereka telah membuat satu perjanjian awal bahawa mereka akan menyembah Allah.

Al-A’raf [172] Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): bukankah Aku tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini.

Setelah dicipta, mereka pula diberi makan dan dicukupkan rezeki pula oleh Allah. Dialah yang menanggung segala keperluan kita.

Fikirkanlah banyak mana ayam, beras, gandum yang diberikan oleh Allah kepada manusia seluruh dunia setiap hari:

Al-Mulk [15] Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu: Mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya.

Allah sendiri meladangi tanaman dan tumbuhan di muka bumi ini:

Al-Waqiah [62] Dan demi sesungguhnya, kamu telah sedia mengetahui tentang ciptaan diri kamu kali pertama, maka ada baiknya kalau kamu mengambil ingatan (bahawa Allah yang telah menciptakan kamu dari tiada kepada ada, berkuasa membangkitkan kamu hidup semula pada hari akhirat kelak).

Al-Waqiah (63) Maka (mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu melihat apa yang kamu tanam?

Al-Waqiah (64) Kamukah yang menumbuhkannya atau Kami yang menumbuhkannya?

Al-Waqiah (65) Kalau Kami kehendaki, sudah tentu Kami akan jadikan tanaman itu kering hancur (sebelum ia berbuah), maka dengan itu tinggallah kamu dalam keadaan hairan dan menyesal,

Al-Waqiah (66) (Sambil berkata): Sesungguhnya kami menanggung kerugian.

Al-Waqiah (67) Bahkan kami hampa (dari mendapat sebarang hasil)

Orang yang tidak menyembah Allah ialah orang yang sombong, takabbur, besarkan diri. Mereka dicop sombong kerana tidak mahu menyembah Allah sedangkan Allah yang memberi mereka makan.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment