Tuesday, March 8, 2011

Zalikal Kitab

Baqarah [2] Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya);

Dalam ayat ini kalimah ‘Zalika’ digunakan untuk mengisyaratkan kepada sesuatu yang jauh. Biasanya zalika bermaksud itu (sesuatu yang jauh) dan haza bermaksud ini (sesuatu yang dekat). Ulama berpendapat kalimah zalika mengisyaratkan kepada kitab Al-Quran yang berada dan tertera atau terserlah di Loh Mahfuz.

Al-Quran adalah kalam Allah iaitu perkataan Allah yang bersifat Qadim (wujudnya sejak Azali lagi). Ia bukanlah makhluk (sesuatu yang baru).

Terdapat dua jenis kalam Allah iaitu Kalam Nafsi dan Kalam Lafzi. Kalam Nafsi ialah perkataan yang terdapat pada zat Allah. Al-Quran pada zat Allah bersifat Qadim dan tidak mempunyai suara atau lafaz. Kalam Lafzi ialah lafaz perkataan seperti yang kita lihat pada Al-Quran yang dibaca hari ini. Allah telah menurunkan Al-Quran dalam perkataan dan bahasa yang boleh difahami oleh manusia dan diletakkan huruf-huruf untuk memudahkan manusia membacanya misalnya untuk perkataan Bismillah diletakkan huruf ba sebelum huruf sim dan mim.

Dalam ayat ini juga disebut kitab yang tiada syak padanya. Maka persoalannya kitab yang mana satu, yang berada di Loh Mahfuz atau yang berada bersama kita hari ini. Jawapannya kedua-dua kitab adalah sama, kerana kitab yang berada bersama kita hari ini datangnya dari Loh Mahfuz. Al-Quran diturunkan dari LOH MAHFUZ ke Langit dunia (Baitul Izzah) pada malam Lailatul Qadr. Al-Quran diturunkan secara sekaligus dari Loh Mahfuz ke langit Baitul Izzah. Dukhan [4] (Kami menurunkan Al-Quran pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar)

0 comments:

Post a Comment