Tuesday, October 4, 2011

Seruan Kepada Sekalian Manusia

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya) dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayat petunjuk. (Al:A’raf: 158)

Allah s.w.t sangat memanjakan manusia, walaupun manusia itu kafir dan tidak menyembahnya, namun mereka tetap diberi rezeki, makanan dan minuman. Rasulullah s.a.w. pula diutuskan kepada semua manusia dan semua bangsa, samada Arab atau bukan Arab. Baginda disuruh menyampaikan apa yang telah disampaikan kepadanya.

Al-Maidah [67] Wahai Rasul Allah! sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu….

Baginda menyeru isterinya, mengumpulkan ahli keluarganya dan menyeru mereka supaya menyembah Allah dan meninggalkan berhala-berhala hinggakan dimarahi oleh bapa saudaranya sendiri, Abu Lahab. Abu Lahab menyumpah Baginda, lalu Allah menyumpahnya “Binasalah Abu Lahab dan isterinya”.

Seruan itu adalah supaya beriman kepada Allah, tuhan yang satu dan Raja segala Raja, yang menguasai langit dan bumi.

Ali-Imran [26] Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki,

Al-Anbiyaa [22] Kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya…

Ta-Ha [6] Dialah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi.

Ar-Rad [2]Allah jualah yang menjadikan langit terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya,

Tidak ada tuhan yang sebenar melainkan Allah. Sembahan-sembahan lain seperti jin atau dewa-dewa itu sendiri pun sebenarnya ingin mendampingi Allah, mereka juga takutkan Allah:

Katakanlah (wahai Muhammad kepada kaum musyrik): Serukanlah orang-orang yang kamu dakwa (boleh memberi pertolongan) selain dari Allah, maka sudah tentu mereka tidak berkuasa menghapuskan bahaya daripada kamu dan tidak dapat memindahkannya. (Isra: 56)

Orang-orang yang mereka seru itu, masing-masing mencari jalan mendampingkan diri kepada Tuhannya (dengan berbuat ibadat), sekali pun orang yang lebih dekat kepada Tuhannya, serta mereka pula mengharapkan rahmatNya dan gerun takut akan azabNya; sesungguhnya azab Tuhanmu itu, adalah (perkara yang semestinya) ditakuti. (Isra: 57)

Tanda Allah adalah tuhan ialah dia menghidupkan dan dia juga yang mematikan.

Seruan kepada sekelian manusia agar menyembah Allah ini disampaikan oleh seorang Nabi yang Ummi Oleh itu ikutilah segala aqidah (kepercayaan) dan juga amalannya agar kita mendapat petunjuk.

Src : Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment