Tuesday, October 25, 2011

Badal Haji

Soalan: Bolehkah seseorang itu melakukan ibadat haji untuk ibu atau bapanya yang telah meninggal?

Jawapan: Ibadat haji boleh dilakukan untuk ibu atau bapanya samada yang telah mati ataupun yang masih hidup, ini dikenali sebagai badal haji. Di dalam mazhab Syafie, seorang yang hendak melakukan badal haji itu hendaklah melakukan ibadat haji bagi dirinya sendiri terlebih dahulu. Di dalam mazhab Hanafi pula tidak disyaratkan begitu.

“Seorang perempuan daripada puak Khath’am telah datang (menemui Rasulullah S.A.W.) dan bertanya: Wahai Rasulullah, sesungguhnya ibadat haji telah difardhukan oleh Allah S.W.T. ke atas hamba-hamba-Nya ketika bapaku telah berusia lanjut dan tidak mampu lagi untuk berada di atas tunggangan (untuk bermusafir mengerjakan ibadat haji), adakah dia wajib menqadha’kannya dengan cara aku lakukan ibadat haji tersebut bagi pihaknya? Rasulullah S.A.W. bersabda: Ya.”

“Seorang perempuan daripada puak Juhainah telah datang menemui Rasulullah S.A.W. dan berkata: Sesungguhnya ibuku telah bernazar untuk mengerjakan ibadat haji, tetapi tidak sempat menunaikannya sebelum dia meninggal dunia, adakah aku boleh mengerjakan ibadat haji itu bagi pihaknya? Rasulullah S.A.W. bersabda: Ya, tunaikanlah ibadat haji itu bagi pihaknya. Apakah pandanganmu jika ibumu mempunyai hutang, sudah tentu kamu akan melangsaikan hutang tersebut (bagi pihaknya). Langsaikanlah hutang (dari segi ibadat) kepada Allah, sesungguhnya hutang kepada Allah adalah lebih patut untuk kamu langsaikan.”

Src: Suraya Harun ( Mitco Petronas )

0 comments:

Post a Comment