Thursday, February 2, 2012

Doa Kedamaian dan Perpaduan Sesama Islam

Ya Allah, damaikanlah persengketaan yang ada di antara kami, satukanlah hati-hati kami.

Islam adalah agama perdamaian dan umat Islam mestilah bersatu padu.

Hujurat [10] Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.

Bahkan dalam Islam, haram tidak bertegur sapa sesama Islam selama tiga hari (kerana bergaduh). Dari tidak bertegur sapa boleh membawa kepada perpecahan dan akhirnya umat Islam menjadi lemah. Kata pepatah Melayu, “Bersatu teguh, bercerai roboh”.

Anfal [46] Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar.

Semasa Perang Ahzab, pelbagai qabilah kafir pada masa itu mula bersatu untuk menentang Islam kerana mereka tahu “kekuatan itu ada dalam kesatuan”. Peristiwa yang bersejarah ini kita sebut apabila tiba dua hari raya dalam lafaz takbir ‘wahazamal Ahzaaba wahdah’ yang bermaksud: “Dan Allah S.W.T. menghancurkan tentera Al-Ahzab dengan keesaan-Nya.”

Rapatkan saf dalam sembahyang jemaah kerana saf yang renggang adalah punca utama perpecahan. Rapatkan saf nescaya ALLAH akan betulkan hati sesama kamu (mencetuskan perpaduan). Di dalam riwayat Abu Hurairah r.a.. dia berkata,

“Rasulullah biasa masuk memeriksa ke saf-saf bermula dari satu hujung (sisi) ke hujung yang lain, memegang dada dan bahu kami lalu bersabda, “Jangan lah kamu berbeza (tidak lurus safnya), kerana ia akan menjadikan hati kamu berselisih.” (Hadis Riwayat Muslim)

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment