Tuesday, November 30, 2010

4 Perkara Jarang-Jarang Berkumpul Dalam Diri Seseorang

Menurut Rasulullah SAW, jarang sekali empat perkara ini berkumpul atau terdapat dalam diri seseorang dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh At-Thabarani dan Al-Hakim daripada Anas, yang bermaksud : “Empat perkara yang tidak diberikan oleh Allah kecuali kepada orang yang dikasihi-Nya iaitu (orang yang) diam (yang menunjukkan) bahawa itu adalah permulaan ibadat, tawadduk (merendahkan diri), zikrullah (mengingati Allah) dan kurang harta-benda”.

Jarang sekali seseorang itu mempunyai keempat-empat perkara itu. Adakalanya seseorang itu kurang harta benda (miskin) tetapi dia banyak bercakap. Adakalanya seseorang itu miskin tetapi sombong dan tidak tawadduk. Adakalanya seseorang itu banyak berzikir mengingati Allah tetapi banyak pula harta benda (kaya).

Diam itu adalah permulaan ibadah, semasa Nabi Adam a.s. dicipta beliau juga diam hinggalah beliau bersin, lalu disebut “Al-Hamdulillah”. Maka perkataan pertama yang keluar dari mulut manusia ialah zikir. Ulama-ulama terdahulu juga diam melainkan ada masalah hukum-hakam yang perlu diselesaikan.

0 comments:

Post a Comment