Tuesday, December 28, 2010

Ayat Yang Paling Memberi Harapan

dan ayat yang paling memberikan harapan di dalam Al-Qur`an adalah, Az-Zumar:53 (Riwayat As-Syairazi melalui Ibnu Masud r.a.)

Az-Zumar [53] Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Sebahagain ulama tafsir menceritakan sebab turunnya ayat ini ialah kerana seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah dan meminta agar Baginda berdoa supaya diampunkan dosanya.

Katanya “Ya Rasulullah, saya telah melakukan dosa yang sangat besar”.

Apakah lebih besar dari bumi? “Ya, lebih besar dari bumi”, jawab lelaki itu.

Apakah lebih besar dari langit? “Ya, lebih besar dari langit”, jawab lelaki itu.

Apakah lebih besar dari rahmat Allah? “Tidak, rahmat Allah jauh lebih besar”

Kalau begitu ceritakanlah apakah dosamu itu.

Lalu lelaki itu menceritakan bahawa dia mempunyai beberapa orang anak lelaki dan perempuan. Kebiasaan orang Arab ialah mereka segera mengahwinkan anak-anak mereka apabila cukup umur. Setelah lelaki itu berusaha mencari menantu untuk anak-anaknya dan gagal, dia berasa malu dan sangat marah. Lalu dibenarkan anak-anaknya bersekedudukan.

Semua sahabat yang berada disitu terdiam dan tidak terkata. Sehinggalah turun wahyu secara ‘direct’ kepada Rasulullah SAW. “Katakanlah olehmu wahai Muhammad kepada hambaku yang merugikan dirinya (menanggung dosa yang besar), jangan putus harap dari dengan rahmat ALLAH.

Lalu Baginda memberitahu lelaki itu bahawa kesnya telah selesai. “Allah dah ampunkan dosa kamu, baliklah dan pisahkan anak-anak kamu”

Dalam ayat yang lain Allah berfirman “….sesungguhnya allah adalah sentiasa Menerima taubat, lagi Maha luas rahmatNya” (An-Nisaa 16). Rahmat Allah sangat luas, ia meliputi setiap perkara. Tanpa rahmat Allah, lampu dan kipas tidak akan berfungsi walaupun ada kuasa elektrik.

Semua dosa diampunkan kecuali dosa syirik sekiranya tidak bertaubat sebelum 3 perkara iaitu nyawa sampai ke halkum, Al-Quran dihilangkan dan matahari terbit di sebelah barat.

src: Suraya Harun (MITCO Petronas)

0 comments:

Post a Comment