Sunday, September 4, 2011

Meter Ramadhan Berpusing 70 Kali Ganda

“Sesiapa yang mendekatkan dirinya kepada Allah pada bulan itu (Ramadhan) dengan melakukan amalan kebajikan (amalan sunat) maka ia mendapat pahala seperti melaksanakan perintah yang wajib, dan sesiapa yang melakukan suatu amalan yang wajib pada bulan Ramadhan maka ia mendapat pahala seperti orang yang melakukan tujuh puluh (70) amalan fardhu” (Dalam hadith Riwayat Salman r.a.)

Maksud hadith tersebut :

1. Melakukan amalan sunat diberi balasan pahala fardu.

Sesiapa yang melakukan sembahyang sunat, ia diberi pahala seperti sembahyang fardhu.

2. Melakukan amalan fardu diberi balasan 70 kali ganda.

Melakukan satu rakaat sembahyang fardu di dalam Ramadhan adalah sama dengan 70 rakaat sembahyang fardu di luar Ramadahan.

Sekiranya terdapat 5 kali solat Jumaat dalam bulan Ramadhan, bermakna seseorang itu mendapat 5 x 70 pahala solat Jumaat yang bersamaan dengan 350 Jumaat di luar bulan Ramadhan, dan bersamaan pula seperti 7 tahun bersolah Jumaat.

Ganjaran sedekah bernilai RM1 di dalam Ramadhan adalah bersamaan RM70 di luar Ramadhan. Pahala wakaf berganda sebanyak 70 kali berbanding wakaf diluar bulan Ramadhan.

Satu (1) sembahyang fardhu adalah bersamaan 70 rakaat sunat. Jika seseorang itu mengqadha (ganti) 1 sembahyang fardhu dengan melakukan sembahyang sunat, maka dia perlu melakukan 70 rakaat sunat (ini tentunya memberatkan). Maka adalah lebih baik jika sembahyang fardhu yang hendak diganti (qadha) itu, digantikan dengan sembahyang fardhu juga, disamping itu menerima 70 kali ganda pahala.

Src: Suraya Harun (Mitco Petronas)

0 comments:

Post a Comment